-
Lakisääteinen tilintarkastus
Lakisääteisen tilintarkastuksen keskeisin tehtävä on varmentaa, että yrityksen tilinpäätöksessä esitetty taloudellinen informaatio on paikkansapitävää ja linjassa lainsäädännön kanssa.
-
IT-tarkastus ja muut varmennuspalvelut
Tarjoamme korkeatasoista IT-tarkastusta, sekä hoidamme muut varmennustoimeksiannot, kuten TEKES -tilitysten tarkastukset.
-
IFRS-palvelut
Yhteistyössä kansainvälisen verkostomme kanssa voimme tarjota käyttöösi laajaa IFRS ja US GAAP-osaamista.
-
Transaction advisory services
Ostajan due diligence -selvitys antaa kattavan kuvan järjestelyn kohteena olevan yrityksen taloudellisesta tilasta, vähentäen epäonnistuneen yrityskaupan riskiä. Vendor due diligence -selvitys tarjoaa itsenäisen näkemyksen liiketoiminnasta sekä myyjälle että ostajalle, edesauttaen myyntiprosessin sujuvuutta.
-
Arvonmäärityspalvelut
Arvonmääritys tarjoaa itsenäisen/riippumattoman näkemyksen yhtiön tai muun omaisuuserän arvosta. Arvonmäärityksen käyttökohteet ovat laajoja ja arvonmääritysten tarve lisääntyy jatkuvasti taloudellisen raportoinnin vaatimusten kasvaessa.
-
Corporate finance
Toimimme eri kokoisten yritysten neuvonantajana, oli kyseessä omistajien strateginen neuvonanto, yrityksen tai sen osan myynti tai osto, MBO/MBI -järjestely tai rahoituksen hankkiminen.
-
Kansainvälinen verotus
Kansainväliset tilanteet ovat Grant Thornton - ketjun erityinen vahvuus. Meitä on yli 68 000 työntekijää 138 maassa, joten asiantuntemuksemme kansainvälisen verotuksen saralla on kattava.
-
Siirtohinnoittelu
Maailmanlaajuisen kaupankäynnin kasvaessa siirtohinnoittelusta on tulossa yhä merkittävämpi verokysymys kansainvälisissä yrityksissä.
-
Henkilöverotus ja ennakkoperintä
Työmarkkinoihin ja palkkaukseen liittyvät verokysymykset vaativat niin koti- kuin ulkomaiseltakin yritykseltä paljon erityisosaamista ja kokonaisuuksien hallintaa mm. verolainsäädännön ja eri työskentelymaiden verosopimusten osalta.
-
Yritysverotus ja yrityksen verosuunnittelu
Miten yrityskauppa tai sukupolvenvaihdos voidaan toteuttaa verotehokkaasti? Voiko yrityksen verosuunnittelu auttaa verorasituksen pienentämisessä?
-
Arvonlisäverotus
Palvelemme yritystänne niin arvonlisäverokysymyksissä kuin muissakin välillisen verotuksen kysymyksissä, kuten tulli-, autovero- ja vakuutusmaksuverokysymyksissä.
-
Palkkahallinto
Tarjoamme laadukkaita palkkahallinnon palveluratkaisuja niin kotimaisille kuin kansainvälisille erikokoisille yrityksille.
-
Kirjanpito
Tarjoamme laadukkaita kirjanpitopalveluita niin kotimaisille kuin kansainvälisille erikokoisille ja yhtiömuodoltaan erilaisille yrityksille.
-
Sisäinen tarkastus
Laadukas sisäinen tarkastus auttaa johtoa paitsi riskinhallinnassa, myös prosessien tehostamisessa ja liiketoimintastrategioiden menestyksekkäässä läpiviennissä.
-
Forensic -palvelut
Väärinkäytökset ja riita-asiat
-
Asiantuntijalausunnot
Kokeneet asiantuntijamme ovat tarjonneet asiantuntemustamme oikeudenkäynneissä, riita-asioiden selvittelyissä ja toimineet asiantuntijatodistajina oikeudessa.
-
Health Check
Haluamme olla tukenasi liiketoimintasi kehityksessä. Health Check -tarkastuksessa käymme läpi eri palveluihin erikoistuneiden asiantuntijoidemme kanssa yrityksesi tämänhetkisen riskienhallinnan tilan, kartoitamme potentiaalisia riskejä ja annamme toimintasuosituksia riskien hallintaan.
-
Kestävyysraportointi ja sen varmentaminen
Kestävän kehityksen raportointiin kohdistuvat vaatimukset ovat lisääntyneet, ja yhä useammat yritykset viestivät kestävyydestään vuosiraportointinsa yhteydessä. Autamme sinua vastaamaan tuoreimman lainsäädännön vaatimuksiin.
-
Vastuullisuus- ja kestävyysneuvonta
Kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan suunnitelma. Tarjoamme neuvontaa kestävyystyön ohjauksessa auttaen yritystäsi asettamaan selkeät tavoitteet sekä tunnistamaan ympäristö-, sidosryhmäriskejä.
-
Projektinhallintapalvelut
Digitaalisella aikakaudella projektinhallinnalla on keskeinen rooli menestyksen edistämisessä.
-
Kyberturvallisuus
Kun meillä on yhdessä selkeä näkemys prosesseista, voimme suunnitella tietoturvakehyksen, joka on linjassa yrityksesi tavoitteiden kanssa.
-
Uratarina Satu Peltonen
"Grant Thorntonilla on mielestäni loistavat mahdollisuudet uralla etenemiseen: kaikki riippuu omasta halusta ja innokkuudestasi. " Satu Peltonen, KHT, Partner
-
Uratarina Inari Kanninen
Uratarina Inari Kanninen - Financial Specialist
-
Uratarina Ville Kiviluoto
Uratarina Ville Kiviluoto
-
Uratarina Mona af Forselles
Uratarina Mona af Forselles
-
Uratarina Joakim Jousisto
Uratarina Joakim Jousisto
-
Uratarina Heidi Kuhmonen
Uratarina Heidi Kuhmonen
-
Uratarina Vera Wasström
Uratarina Vera Wasström
-
Uratarina Väinö Mettiäinen
Tilintarkastus nähdään usein ulkopuolelta katsottuna varsin mystisenä, mutta kuitenkin perinteisenä ammattina – kaikki tietävät mitä tilintarkastaja tekee mutta silti kukaan ei tiedä. Näissä mielikuvissa toimistohuoneen keväisiä mappijonoja pitempiä ovatkin vain päivittäiset tehtävälistat ja kahvikuppien
Valtiovarainministeriö on tiedottanut lähettäneensä 22.3.2018 lausuntokierrokselle yhteisöjen verotuksen muutosesityksen. Muutosesitys koskee keskeisiltä osin yhteisöjen veronalaisen tulon laskentaa sekä elinkeinoverolain (EVL) soveltamisalan laajentamista kattamaan yhteisöjen ja elinkeinoyhtymien harjoittamaa kiinteistöliiketoimintaa.
Tulolähteiden yhdistäminen yksinkertaistaa yhteisöjen verotettavan tulon laskentaa. Yhteisöjen tulolähdejaon ongelmaksi on koettu etenkin se, että yhden tulolähteen tappiollista tulosta ei voi vähentää toisen tulolähteen tulosta. Yhteisön yksi tulolähde voi tällöin olla tappiollinen samalla, kun toiseen tulolähteeseen syntyy verotettavaa tuloa. Tulolähdejakoon liittyy tulkintakysymyksiä ja oikeusriitoja. Yhteisöjen tulolähdejako on myös kansainvälisesti poikkeuksellinen järjestely, kuten luonnoksen kansainvälisen vertailun osiosta voi nähdä.
Esityksen mukaan yhteisöjen verotettavan tulon laskeminen tulee nykyistä yksinkertaisemmaksi, kun tuloksen erottelua kahdeksi erilliseksi verotettavan tulon laskelmaksi ei enää tarvitse tehdä. Samalla sekä yritysten että Verohallinnon hallinnollinen taakka vähenisi.
Esityksen arvioitu esittelyviikko on 23/2018, ja säädöksen odotetaan tulevan hyväksytyksi kesällä 2018. Tavoitteena on, että uusia säännöksiä sovellettaisiin ensimmäisen kerran verovuodelta 2019 toimitettavassa verotuksessa.
Keskeisimmät muutokset
Yhteisöverotukseen pääsääntöisesti vain yksi tulolähde
- Muutosesityksen mukaan yhteisöillä ei olisi enää tuloverolain mukaan verotettavaa tulolähdettä, vaan verotettava tulo laskettaisiin elinkeinoverolain mukaan. Maatalous säilyisi kuitenkin nykyiseen tapaan erillisenä tulolähteenä, ja näin ollen yhteisön maatalouden tulos laskettaisiin maatilatalouden tuloverolain mukaan.
- Ehdotuksen mukaan yhteisöjen verotettava tulo määriteltäisiin nykyistä yksinkertaisemmin, kun tuloksen erottelua kahdeksi erilliseksi verotettavan tulon laskelmaksi ei enää tarvitse tehdä. Myös kaikki yhteisön tulonhankkimismenot ja vähennyskelpoiset korkomenot olisivat vähennettävissä elinkeinotulolähteen tuloista.
- Esityksen mukaan muutos rajataan koskemaan muun muassa osakeyhtiöitä ja osuuskuntia. Näin ollen asunto-osakeyhtiöiden, keskinäisten kiinteistöosakeyhtiöiden sekä esimerkiksi yleishyödyllisten yhteisöjen verotuksessa tulolähdejako ei muuttuisi. Tulolähteiden yhdistäminen ei niin ikään koskisi luonnollisia henkilöitä eikä avoimia yhtiöitä tai kommandiittiyhtiöitä.
Elinkeinotulolähteeseen lisättäisiin uusi omaisuuslaji
- Ehdotuksen mukaan yhteisöjen elinkeinotulolähteeseen lisättäisiin myös uusi muun omaisuuden omaisuuslaji. Muuksi omaisuudeksi katsotaan esimerkiksi hyödykkeet, joita yhteisö ei käytä tulonhankkimiseen, kuten osakkaan yksityiskäytössä oleva omaisuus.
- Kaikki muuhun omaisuuteen liittyvät juoksevat tulonhankkimismenot olisivat yhteisöjen verotuksessa vähennettävissä kaikista elinkeinotulolähteen tuloista, laajentaen vähennyskelpoisuutta nykyisestä.
- Luovutustappioiden vähennyskelpoisuutta sen sijaan rajoitettaisiin. Muun omaisuuden luovutuksesta syntyneiden tappioiden vähentämistä rajoitettaisiin elinkeinotulolähteessä osakkeiden, avoimen yhtiön tai kommandiittiyhtiön yhtiöosuuksien ja kiinteistöomaisuuden osalta. Nämä luovutuksesta syntyneet tappiot saataisiin vähentää muuhun omaisuuteen kuuluvien osakkeiden, yhtiöosuuksien tai kiinteistöjen luovutuksesta syntyneistä voitoista verovuonna ja viitenä seuraavana verovuonna.
Elinkeinotoiminnan käsitteen laajentaminen
- Elinkeinotoimintaa olisi jatkossa myös yhteisöjen ja elinkeinoyhtymien harjoittama kiinteistöliiketoiminta, jolla tarkoitetaan laajamittaista kiinteistönvuokrausta.
- Vaikka yleishyödyllisen yhteisen tai julkisyhteisön harjoittama vuokraustoiminta olisi laajaa, ei sitä pidettäisi kiinteistöliiketoimintana, jos vuokraus on yhteisön yleishyödyllistä toimintaa.
- Yksityishenkilöiden harjoittamaan vuokraustoimintaan esitys ei tuo muutoksia.
Esityksen vaikutukset
Verotettavan tulon laskenta yksinkertaistuisi yhteisöille, joilla on nykyisen lainsäädännön mukaisesti useampi kuin yksi tulolähde, sillä kaksinkertaisen verolaskelman laatimisen tarve poistuisi. Tämä myös yksinkertaistaisi aikaisempien tappioiden vähentämistä, voittojen ja tappioiden kertyessä yhdestä tulolähteestä. Yllämainitut luovutustappiot uudesta ”muun omaisuuden” omaisuuslajista voitaisiin kuitenkin vähentää vain vastaavan omaisuuslajin pääomatuloista.
Uudistuksen myötä konserniavustusten käyttöala laajenisi kattamaan kaikki yhtiöt, erityisesti kiinteistöliiketoimintaa harjoittavat yhtiöt sekä holding-yhtiöt. Myös korkovähennysrajoitukset tulisivat koskemaan aikaisemmin TVL-tulolähteellä operoineita yhtiöitä.
Muiden yhteisöjen, kuten säätiöiden ja avoimien yhtiöiden, tulolähdejakoon uudistus ei tulisi vaikuttamaan. Uudistuksen myötä kuitenkin esimerkiksi säätiöiden kiinteistöliiketoiminta voitaisiin jatkossa luokitella elinkeinotoimintana verotettavaksi. Erityisesti tämä voisi tulevaisuudessa vaikuttaa vuokratulojen, joita nykyisin kohdellaan verovapaana yhteisön henkilökohtaisen tulolähteen tulona, verotukseen.
Esitys on lähtökohtaisesti erittäin positiivinen käytännön askel useita vuosia käytyyn keskusteluun EVL/TVL-lähteiden poistamisesta, nähtäväksi jää miten esityksessä kuvatut kiinteistötoiminta ja arvopaperikauppa saadaan osaksi kokonaisuutta ilman, että käytännössä pääosa nykyisistä jaottelun ongelmakohdista jäisi voimaan edelleen.